"De här var stort"



– Jag mår bra. Det har varit lite stressigt bara, i dag är det mycket media och innan var jag i massa inspelningsstudios. Två låtar spelade vi in i en lägenhet i Enskede, i ett riktigt hem. Undrar om grannarna hade följt "Idol" och hade någon aning om att vi plötsligt spelade in vägg i vägg. Men det är roligt.

När fick du beskedet om att du skulle bli historisk som första Idoltvåa att spela in en vinnarplatta?

– Ungefär trekvart efter sändningen av finalen. De kallade till ett litet möte, Swartling och de andra, och i det ögonblicket när de sa att de vill göra en skiva med mig också – då slog det mig, att det här var stort.

Hur har inspelningen varit?

– Stressigt som sagt. Men samtidigt har jag fått utrymme, det har funnits plats för mig att sätta min egen prägel, med egna idéer som jag har fått igenom. Det har blivit jäkligt bra.

Låtvalet då?

– Det bästa från mig från "Idol"-hösten. "Hungry Heart", "To be with you", "Your song", "Jumpin' Jack Flash", Highway to Hell", "Are you gonna go my way", "Walking in Memphis", "With a little help from my friends". Och så toppar vi med "It's not unusual". Det var nog alla?

Den fantastiska duetten "Someone new" med Mariette då?

– Fan vad jag hade velat göra den, men det gick inte att få ihop.

Kanske som en bonussingel?

– Gärna! Vi har kuckelurat en hel del, jag och Mariette, på vad vi ska göra tillsammans framöver.

Saknar du tv-rutan och Idolstudion?

– Njä ... Det enda jag saknar är Mariette.

Man undrar ju nu i fall du ska få spela in en egen andraplatta också?

– Det undrar jag också, ska jag säga dig! Jag hoppas det, jag hoppas jag får förvalta det här.

Du och Erik planerar en gemensam konsertturné efter nyår, premiären än tänkt att äga rum på Sommarlust i Kristianstad den 29 januari. Hur långt har ni kommit med förberedelserna?

– Det är inget som är påskrivet och riktigt klart ännu. Men vi pratar om det. Om det blir av så kommer vi verkligen köra med band och allt, det kommer att bli en riktigt rockkonsert,.

Du "debuterar" som soloartist, det är nu det riktiga rockknegarlivet börjar – samtidigt behöver du inte göra den här resan helt ensam, utan tillsammans med Erik. Hur känns det?

– Skönt. Vi har inte hunnit ses så mycket de här dagarna, men vi bor grannar på hotellet och det är skönt att komma hem på kvällarna till ... familjen. Det känns rätt koolt, han är ju bästa kompisen. Och vi har jäkligt roligt ihop. Det som kanske inte framkommit är att Erik har ett djup som jag uppskattar, vi har verkligen ett utbyte när vi diskuterar djupa grejer.

Du kommer hem till Kristianstad som hastigast på måndag för att träffa hemmapubliken och signera din tjuvsläppta "Idol"-skiva (den släpps ju officiellt först på lillejulafton den 23 december). Den stora skillnaden är att förr i tiden så flockades inte folk på Lilla Torg när du hängde där. Nu vet alla vem du är ...

– Det ska bli skitkul! Och roligt att få visa upp hur bra jag har det.

Du Calle, till sist innan du ska chatta med Kristianstadsbladets läsare: God Jul.

– Åh, ha ha, God Jul! Vad fint.

Calle Kristiansson halvvägs i sin "Idol"-resa under Malmödelfinalen. Nu är det äventyret tillända, och ett nytt har tagit sin början. Startskottet går på Lilla torg på måndag när Kristianstadssångaren debuterar med sin första platta. Bild: Annica Jönsson




Festen är över. Nu börjar allvaret. Den där bubblan som idolerna har talat om fortsatte inne i skivstudion. För Calle Kristiansson från Kristianstad fick som första Idoltvåa i programmets historia också spela in en vinnarplatta. Nu är den klar.

Hur mår du?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0