Calles idoltips!


Av Maria Zandihn 23 APRIL 00.09

TILLBAKABLICK.
I morgon är det Idol-uttagning i Malmö. Förra året vandrade Calle Kristiansson in med gitarren och charmade Idol-juryn med sitt framförande av ”Walking in Memphis”. Han blev sedan ”Idol-Calle” med hela Sverige. Inför årets uttagning bad vi honom att blicka tillbaka på den intensiva period som
följde som deltagare i en av de största musiktävlingarna i tv.

Möts du av en ringlande kö utanför Folkets Park i Malmö i morgon, möts du säkert också av många sångfåglar och nervösa ansikten. Det har blivit Malmös tur för audition till höstens ”Idol”.

Calle Kristiansson som kom på andra plats i förra årets upplaga var förra året själv en av alla de där personerna i kön. Men att han skulle söka till ”Idol” kom som ett spontant beslut.

– Jag kom dit direkt efter en efterfest. Vi satt och pratade på festen att vi borde söka och att det var en kul grej. Så jag tog det mest med en nypa salt, säger Calle Kristiansson som numera lämnat hemstaden Kristianstad och flyttat till Stockholm.

Hur kändes det egentligen att träffa juryn?
– Det var nervöst såklart, just att sätta sig inför tre personer som ska bedöma dig är något helt annat än att spela på en restaurang där du egentligen kan strunta i vad de tycker.

Har du något knep för att minska nervositeten?
– Av alla fredagsfinalerna i ”Idol” så lärde jag mig att spela cool, till sist går man på det själv.

Vad var roligast under ”Idol”?
– Det måste ha varit när vi bodde på hotellet, jag bodde ju där i fyra månader. Det handlade inte jättemycket om musik, man övade mest på sin låt och hade sedan ett tvåminutersframförande. Men på hotellet satt vi och jammade ganska mycket, det blev lite som ett kollo där man lärde känna de andra väldigt bra.

Vad är du mest nöjd med när du tänker tillbaka?
– Varje vecka man klarade sig kändes bra. Det var inte så att mitt mål var att komma femma, utan faktiskt bara att göra så gott jag kunde, vilket tydligen räckte.

Har du lärt dig något speciellt genom ”Idol”?
– Skillnaden mellan musiker och artist. Tidigare tänkte jag att det inte var någon skillnad, men det är det. Artist är mer ett paket.

Vilket föredrar du att kallas?
– Musiker, för mig handlar det mer om musikalitet och en känsla man har. Lady Gaga är en typisk artist, jag har hört henne sjunga och hon gör det väl bra, men jag skulle inte vilja köpa någon skiva med henne. Just för hela artistprylen och att hon spelar på kändisdelen och penisryktet, saker som gör att hon säljer ännu fler skivor.

Men du blev själv känd över en natt. Hur tacklade du det?
– Det är såklart roligt också. Men det var en väldigt märklig social situation. Många vill vara runt en, men man vet inte vad de vill.

Är det många som raggar på dig?
– Vill man ligga är det nog inga problem.

Hur kändes det när hela ”Idol”-karusellen var över?
– Väldigt märkligt. Då insåg jag att jag hela tiden haft som mål ”bara en vecka till”, men när det var final så var det ju inte fler veckor, så det gjorde inget att Erik vann.

Du har lämnat sologrejen lite bakom för att satsa på ditt band – Calle and the Undervalleys?
– Ja, just nu håller vi på med en platta där jag skrivit det mesta av materialet, men när den släpps får vi se. Vi spelar rätt mycket ute också.

Vem tycker du ska söka till ”Idol” i år?
– Alla som vill göra detta. Det är många gånger jag känt ”vad har jag gett mig in på” så det gäller att man är förberedd på en press och framförallt stress. Jag var inte särskilt stresstålig så jag mådde dåligt i stället, men det finns inga sätt att komma undan.

Något annat man ska tänka på?
– Beror på vilken väg man vill välja. Antingen kör man på ett jippo att man är tvåkönad eller så kan man vandra kvalitetsvägen. Jag känner väl att det inte hade varit så mycket värt om man sålt på ett penisrykte som Lady Gaga, utan tycker man ska vara sig själv. Ta det för vad det är.

Vad ska man tänka på när man väljer låt då?
– Man ska ta ”Walking in Mephis” (skratt), nej, men det är olika, beror på vilken röst man har. Men att köra en låt med lite soul i sig, oavsett om det är en rock-, pop-, eller blueslåt. Då tar man det till nästa steg direkt. Det viktigaste är att det är mycket känsla så man kan sjunga hela vägen ut.

Kommer du själv kolla på ”Idol” i höst?
– Ja, det kommer jag. Jag har nog inte riktigt fattat hur stort det är, det kommer bara till en ibland. Som när vi spelade i Sunne för någon vecka sedan. Jag har varit i Sunne en gång i mitt liv, men nu vänder alla sig om på stan, folk vet vem jag är. Det är fortfarande konstigt.

http://www.laholmstidning.se/article/20100423/NOJE/704229806/1294/laholm/*/calles-idoltips


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0