CALLE PÅ GÅNG!

Foto: Karl David Endlund

Hur många autografer har du skrivit den senaste tiden?

Många! Jag har fått ett helt annat perspektiv på hur mycket folk det finns i Sverige. Det har varit nästan fullt hus på alla uppträdanden och skivsigneringar. Jag uppskattar verkligen fansens stöd.

Vad har du själv för Idoler?
– Lars Winnerbäck är definitivt en. Jag blev helt träffad av hans album ”Vatten under broarna”. Den låg rätt i tiden och var under ett tag det enda jag lyssnade på. Lasse är en stor förebild och en ortrolig artist.

Och på Grammisgalan i år tog du tillvara på tillfället och gick fram och hälsade på honom. Hur var det?

– Jag frågade min ”manager” om han trodde det var okej att jag gick fram och hälsade och snackade lite med honom. Jag blev rådd att vänta någon timme tills att rätt sinnesstämningen infunnit sig. Han var nog kanske orolig för att Lasse skulle kunna var lite vresig, men jag samlade mod och gick fram någon timme senare. Det var en stor stund och han var jättetrevlig.

Kan du förstå att det nu finns de som känner likadant för dig?

– Det är galet och svårt att förstå. Men om jag kan vara det för någon som Lasse varit för mig så är det fantastiskt och precis det jag vill kunna vara. Men jag tycker ändå att det är lite märkligt för jag upplever det som att folk beundrar mig för att jag varit på tv. Jag har ju inte riktigt bevisat något ännu, jag kan så mycket mer.

Lars Winnerbäck har ju annars i media uttalat sig negativt mot TV4, Idol-mobbningen och Idol som koncept. Vad anser du om kommersiell musik och Idol-konceptet i stort?

– Jag kommer från en krets som vanligtvis avfärdar kommersiell musik. Sedan började jag någon gång lyssna på det och när den inte var dåligt kom jag inte på någon anledning till att avfärda den. Allt beror helt på hur man förhåller sig till det. Det handlar ju om bra låtar! Det är synd att många går miste om bra musik bara för att de har principer. Jag kan till exempel erkänna att ”Mmmbop” med Hanson är en riktigt bra låt! Det kanske jag skämdes för innan men inte nu.
– Idol handlar kanske tyvärr först och främst om att göra bra teve sedan kommer musiken.

Hur korrekt tycker du att bilden av dig i tv var?

– Det var speciella förhållanden och jag var väldigt nervös. Därför uppfattades jag kanske som blyg under början av programmet. Jag tycker den bilden var lite skev och många där hemma frågade vad det var med mig. Jag är egentligen inte speciellt blyg, men har jag inget vettigt att säga så låter jag det vara.

Juryn tyckte kanske framför allt att du till en början dansade och rörde dig för lite på scen. Var det jobbigt?
– Jag har aldrig haft ambitionen att dansa, tycker inte om att dansa och planerar inte att göra det i framtiden heller. Alla mina förebilder spelar gitarr precis som jag och då ser man ut på ett visst sett. Hade jag fått ha en gitarr varje gång så hade det sett annorlunda ut.
Vilket var det finaste omdömet du fick av juryn?
– Bagge sa i finalen att man kunde känna dieseldoften ånga från mina kalsonger. Då blev jag glad!
Är det en sådan fin gemenskap bland deltagarna som det ges sken av?

Mmm… faktiskt! Klart det förekommer tjafs, men jag är förvånad över att alla gick så bra ihop. Om det var någon som stod för tjurigheter och vara den bittra och irriterade i sällskapet så var det nog jag. Om någon är lite väl dryg ibland kan jag tyvärr råka säga någonting elakt utan att tänka mig för.
Vem kom du närmast?

Mariett. Vi träffades redan i Malmö under audition och när det bara var hundra kvar så var det liksom: ”Fan vad sjukt att både du och jag är kvar, vi träffades ju redan i Malmö.” Sedan när det var det tio kvar: ”Vad galet vi träffades ju redan i Malmö.” Och sedan var vi ju i Malmö Arena under kvartsfinalen och då var det ju bara fyra kvar men då åkte hon ut. Vi kom varandra nära och försöker ses så ofta vi kan.


Hade du orkat köra på i tio veckor till?

Nej, det var på gränsen. Jag mådde dåligt på slutet. De var overkligt mycket stress och vi bara for hit och dit och det var press från alla håll. Inte minst från mig själv! Jag visste att chansen var här och nu och då gällde att inte strula till det. Det som behövde göras behövde verkligen göras.

Är du besviken på att du inte vann?
– Att vinna idol har egentligen aldrig varit ett mål för mig. Jag gick förstås in i tävling med målsättning att gå långt, men för varje vecka kände jag mer att jag inte ville åka ut för att jag då inte skulle få vara med i gänget nästa vecka. Och när vi väl kom till final fick ju ingen vara med nästa vecka, så då gjorde det inget att Erik vann.

Många Idol-finalister har haft det svårt att hålla sig kvar på toppen. Hur ska du ta karriären till nästa nivå? Ska Idol-stämpeln tvättas bort?

– Jag vill självklart göra min egen grej, men jag tror inte heller man ska vända Idol ryggen helt. Jag känner mig jättetacksam för vad Idol gjort för mig precis som Idol säkert är tacksamma för min medverkan. Hade det inte varit för Idol hade jag fortfarande setat på en restaurang i Kristianstad och spelat för tusen kronor svart. Det blir vad man gör det till och skulle man ställa alla tidigare Idol-finalister på en rad så tro jag man skulle se ganska tydligt var potentialen finns.

Vilken tidigare Idol-deltagare tycker du har gjort det bäst?
– Ser man till försäljning så har väl Agnes lyckats bäst men jag beundrar verkligen Amanda Jensen för det hon gjort och hur hon lyckats ta sig vidare. En annan som verkligen gör sin grej är Danny Suecedo, det är kanske inte är min typ av musik men han har lyckats och det ska han ha en eloge för.
Hur ser din drömskiva ut?

– En skiva med egenskrivna låtar som är gjort helt på mitt sätt och med den känslan som jag känner just då. Rock med mycket inslag av soul, blues och jazz. Det bästa från olika världar helt enkelt!


Kommer vi få se dig i något av alla de andra underhållningsprogram i tv där kändisar är med?

– Tveksamt. Visst är det bra promotion och jag ser inget fel med det. Men jag skulle inte göra det värdigt och svika mina fans om jag till exempel ställde upp i ”Let´s dance”. Men så länge det handlar om musik skulle jag kunna tänka mig av vara med, så som ”Körslaget” och ”Så ska det låta”. Andra program känns bara som billig exponering.

Vad kan du ge för tips till den som vill bli artist?

– Att ha tåla mod och kanske tänka på att den snabbaste gitarristen inte alltid behöver vara den bästa och så vidare. Att göra det genuint och trovärdigt, samtidigt som det är viktigt att man verkligen gillar det man gör. Det har till exempel tagit mig 6-7 år av låtskrivande för att tycka det jag skriver är bra.

Nu återstår bara att se om vi får känna dieseldoften från kalles kalsonger på Ögir i helgen.


Kommentarer
Postat av: Lotta

Skön intervju ...

Passande frisyr! Du är ju jättesnygg så där!

Härligt se och höra att det verkar gå bra för Dig.

Hoppas du får göra en skiva i år. Ser fram mot den!

2010-03-29 @ 00:21:48
Postat av: Fadia

jag gillar den översta bilden, fin är den! han passar ju i att ha håret i en knut :)



bra intervju, calle säger alltid så bra och smarta saker. kloka ord från en klok människa.

2010-03-29 @ 01:16:36
Postat av: alice :)

kul intervju!

calle gillar lasse,

jag älskar dom båda två :D

2010-04-06 @ 12:16:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0