Calle-repotage inför Alingsåsspelningen den 24/4

I kväll får MX Rockbar i Alingsås besök av musikern och förra årets Idoltvåa Calle Kristiansson. För Attention har Calle berättat om sig själv, sin musik och vad bra musik egentligen är.

Han känns lite blyg och pratar inte mer än nödvändigt. Men musikern och idolen Calle Kristiansson är väldigt artig och snäll när vi pratas vid per telefon. Det är en mulen eftermiddag i april och Calle befinner sig i sitt nya hem i huvudstaden.
– Man är nästan tvungen att flytta hit om det ska fungera med musiken. Jag har bott i Kristianstad i 20 år, men nu bor jag i Stockholm... Det är roligare här, konstaterar han. – I Kristianstad så... händer det inte så mycket, fortsätter han och skrattar lite generat, som om han skäms för att avslöja sin gamla hemstads brister. CALLE HADE det tidigt klart för sig att han skulle bli musiker. Han började spela gitarr i 13-årsåldern och gick estetprogrammet med inriktning musik på gymnasiet. Efter studenten jobbade han ett tag som bartender och trubadur. Sen kom den där dagen, som bokstavligt talat förändrade Calles liv. Han gjorde som hundratals andra sångare – väntade, väntade och väntade för att få en chans att bli den nya stjärnan i Idol 2009.
– Varför jag sökte till Idol? Tja, jag ville att det skulle hända någonting. Jag ville komma vidare i musiken och tänkte att Idol var en bra väg att gå.
VISST VAR det en bra väg att gå. Den långa väntan, i den lika långa Idolkön, tog honom vidare på en musikalisk resa, till stora scener som Scandinavium, Malmö Arena och Globen.
Genom att köra sitt race, bland annat genom ett slags dans till Rolling Stones Jumping jack flash, och genom att ge tittarna lite Woodstockkänsla med Joe Cocker’s version av With a little help from my friends, gjorde Calle det han är bäst på att – att göra det han själv tycker om. På frågan om vad han själv har för idoler inom musiken blir han tyst enstund.
– Alltså... jag gillar...bra musik. Ja, bra musik.
– Men vad är bra musik då?
– Mhm... Bruce Springsteen. Han har riktigt bra låtar. Thunder Road till exempel.
Calle berättar att hans egna mål inom musiken är att få göra det han tycker allra bäst om, att spela bra musik och kunna leva på det.
– Jag vill göra bra låtar. Inte någon ”mesrock-musik” som... öh, nu vill jagju inte trampa någon på tårna men... Nickelback är liksom mesrock. Det låter som han skäms över att ha sagt för mycket, men jag lovar att inte berätta det för någon...

I BÖRJAN av mars tog Calle en paus från turnerandet och åkte på semester i Thailand. Nu är han laddad och redo för spelningen i Alingsås. Så du är brunbränd och snygg nu när du kommer hit?
– Nja, brunbränd vet jag inte. Men snygg, det är jag!

VILL DU HÖRA MER av Calle Kristiansson och hans band The Undervalleys, kan du besöka www.myspace.com/calletheundervalleys.


Kommentarer
Postat av: Desirée

Går ju verkligen inget annat än att älska denna grabbens personlighet =)



2010-05-02 @ 12:02:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0