"Erik fruktar vinnarlåten: Calles version är coolare"

Han har varit storfavorit de senaste veckorna.

Men Erik Grönwall är verkligen inte ­säker på en ”Idol”-seger – ­vinnarlåten avgör allt.

– Helt ärligt ­tycker jag att Calles version är ­coolare, säger han.

Bland Nöjesbladets läsare har han varit den absoluta ”Idol”-favoriten.

Ändå hängde han löst i semifinalen i Göteborg förra fredagen.

Erik Grönwall, 22, var helt övertygad om att ­Tove Östman Styrke, 17, skulle gå vidare och slå ut honom ur tävlingen. Nu blev det Tove som fick åka hem och i kväll står Erik i Globen mot Calle Kristiansson, 21 och kämpar om ”Idol”-titeln.

– Det känns tufft, Calle är så jävla grym, säger han.

– Det är vinnarlåten som avgör mycket. Hur man sjunger vinnarlåten avgör hur folk röstar.

”Får en egen touch”

Förra veckan spelade idolerna in varsin version av vinnarlåten ”Higher”, som Erik beskriver som en radiohit med balladkänsla utan att vara en klassisk power­ballad.

– Calle får en sådan egen touch på den, han gör den till sin egen. Helt ärligt tycker jag att Calles version är coolare än min, säger ­Erik Grönwall.

Finalveckan har varit hektisk, fullspäckad av intervjuer och fotograferingar. Idolerna har haft väldigt lite tid till att öva på låtarna.

– Det har varit fokus på allt annat. Jag tycker att det känns som att det blir fokus på fel saker, säger han.

Tidigare under hösten har det funnits tid att stanna och prata med fansen som häckar utanför hotellet. Den här veckan har det inte hunnits med.

– Jag är lite rädd att verka självupptagen när vi ­bara springer förbi eftersom vi har sådant tight schema. Nu är det bara ”In i bilen, ut ur bilen!” säger han.

Tänker bara köra

Nervositeten har inte ansatt idolen –än. Väl ute på scenen brukar den komma, som en våg av adrenalin.

– Jag älskar när det kommer, då kan jag tända till. Det är som en lampknapp, on/off, då finns det liksom inget annat. Jag får inte tvivla nu, det är bara springa ut och köra.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0