Calle drömmer om arenan!


För första gången skulle "Idol"-ettan och tvåan ge sig ut på gemensam turné. Premiär sattes till Sommarlust i Kristianstad den 29 januari. Men det var inget som de båda "Idol"-finalisterna visste om eller ens hade godkänt.

– Nej, det kändes aldrig helt rätt, faktiskt. De ville en grej och vi ville en annan. Vi tackade aldrig ja till den där turnén, säger Calle Kristiansson som tillsammans med Erik Grönwall krävde att turnén som egentligen aldrig fanns ställdes in.
Calle Kristiansson repar inför finalen av Idol 2009 i Globen i Stockholm. Bild: Annica Jönsson


Den gemensamma turnén har ställts in. Fast den var egentligen aldrig godkänd av de båda Idolfinalisterna. Så Calle Kristiansson trotsar planerna och kör i stället ett eget gig på Konserthuset.

Tvåa på albumtoppen
Men Calle vill inte svika fansen på hemmaplan. Han repar med sitt gamla Kristianstadsband och den 29 januari kan den som vill höra Calle and the Undervalleys på Konserthuset. Det blir en mer genuin Calle som ges utrymme, men också material från "Idol"-tiden.

– Det vore dumt att göra publiken besviken, konstaterar han från den lanserings- och signeringsturné han och Erik Grönwall är ute på.

Luleå häromdagen, Malmö i förrgår. Hektiskt? Javisst. Skoj? Jomen. Calle Kristiansson är ute på vägarna med en andraplats på albumtoppen i bagaget. Skithäftigt, jättekul, fantastiskt, killen bakom framgången staplar superlativen på hög.

– Det är en sån hype kring hela"Idol"-grejen, men det är verkligen skithäftigt att det går så bra med plattan.

Giget i Konserthuset ser han som en slags nystart. På egna ben, utan "Idol"- maskinen vevande. I en lokal som är liksom ... värdig. Han lovar en stilfull konsert och hoppas på en gillande publik.

– Funkar det bra där och om folk är intresserade och redo för min grej, då kör jag jättegärna vidare!

Men varför vill du inte ge dig ut på en turné tillsammans med Erik Grönwall?

– Det hade varit jätteroligt, vi trivs bra ihop och har Idol att tacka för jättemycket. Men vi tror båda att vi tjänar mer på att gå vidare, vi vill båda visa att vi kan mer. Då är det mer taktiskt rätt att gå vidare med egna grejer. Efter det skulle vi säkert kunna göra något ihop igen.

Egna grejer, som vaddå?

– Jag vill ju skriva låtar själv och ge mig ut på en egen turné. Jag har fått tag i folk som vill hjälpa mig med det, min ambition är att göra en ny skiva.

Du och Mariette Hansson, vad händer där?

– Vi pratar fortfarande om att göra något ihop och jag hoppas verkligen att det blir av.

Drömmer om arenan
Några sura relationer efter den felbokade turnén finns inte. Ytterligare en tid är Calle Kristiansson knuten till skivbolaget bakom "Idol", även om det inte finns något avtal om en ny platta. Än.

Men först och främst väntar det första stora giget i eget namn. I hemstaden. Men Calle Kristiansson är beredd på mer. Just bring it on.

– Jag tänker mig nåt riktigt storslaget. Kanske den nya arenan?!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0