Killarna går sin egen väg!



En ny skiva är klar. Ny turné väntar om några veckor. Calle Kristiansson är på G igen. Med eget skivbolag och egna bandet The Undervalleys.
Han går sin egen väg nu.

Och för att vara säker på det valde han bort Sony. Nu har Calle Kristiansson startat det egna skivbolaget Breitenfellner records, uppkallat efter hans mamma.

– Sony var inte sugna på att göra det jag ville, så vi lät avtalet rinna ut och nu står de för distributionen åt mitt skivbolag. Kostnaderna med nya skivan har jag fått stå för själv, men nu får jag också ta de stora besluten själv och göra det jag vill. Det känns riktigt bra.

Nya musikvideon blir därmed också en egen produktion. Med de medel som finns. I tisdags samlades han och bandet The Undervalleys i de gamla ställverkslokalerna på Yllan för att spela in videon till nya singeln Stars som släpptes i december. Under enklast möjliga förhållanden: bandmedlemmarna och en videokamera.

– Skivan är klar och släpps i mars. Administrationen är klar. Det här är helt sjukt roligt.

Namnet på skivan är däremot inte bestämt. Kanske får den heta "The Undervalleys", helt enkelt. För Calle Kristiansson är glad över att vara tillsammans med killarna i bandet.

– De är minst lika duktiga som studiomusikerna i Stockholm, men de har inte hunnit etablera sig. De är bara mellan 19 och 23 år.

Turnéledaren David Andersson är ett stort stöd också.

– Han är inte med och spelar, men är hjärnan bakom allt kan man säga. Det är så nära en manager man kan komma.

Om några veckor drar de ut på turné igen. Det bästa med alltihop, menar Calle Kristiansson.

– Det börjar i Rättvik och sedan kör vi bara på. Det är ut och spela vi vill. Målet är att kunna spela och inte behöva ha andra jobb bredvid.

Calle Kristiansson skriver det mesta av materialet själv. Men han beskriver sig själv och bandet som en singer-songwriter, fast i form av ett rockband.

– Jag har en färdig låt, som kanske är som en visa, som jag tar med till replokalen och så gör vi något coolt av den.

Singeln "Star" har inte varit någon direkt långkörare i de lokala radiokanalerna. Men han är inte så förvånad.

– Allt är nytt för oss. Det är första gången vi gör allt detta och vi kan inte marknadsföra oss som Sony. Det kommer att ta längre tid.

Att bli sin egen är inget han kommer att ångra.

– Sony är ett multinationellt företag som inte har några konstnärliga ambitioner. Det är inget de behöver skämmas över. Men nu har vi gjort en skiva jag aldrig kommer att skämmas över. Det är inte säkert det går plus, men vi har haft förbannat roligt

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0