Calle vill aldrig mer tävla i musik - 20/11



  • "Man trodde att man lärde sig från veckan innan hur jobbigt det var, men det blir bara värre och värre." Fredagsutröstningarna i "Idol" har fått Calle Kristiansson att aldrig mer vilja tävla i musik. Kristianstadsbladet har träffat tv-idolen på en snabbvisit i pojkrummet hemma i Öllsjö, innan det är dags att sjunga ut om kärlek.

    Han är i alla fall kvar bland de fem av de från början elva deltagarna och får åtminstone sitta där en fredagskväll till och vänta på tittarnas dom.

    – Det är fruktansvärt. Vi har växt i hop så mycket så det är så jävla jobbigt med tanken på att en av oss fem ska åka hem. Ingen av de som är kvar vill jag vara utan och självklart vill man inte åka hem heller.

    Calle Kristiansson är Öllsjösonen som har gått från att spela som trubadur på after-ski i Norge och lokala gig med kompisar till att ha blivit en självklarhet under miljoner svenskars fredagskvällar. Han får skriva autografer och får anonyma beundrarsamtal på mobilen. Hans Facebookvänner har ökat från 500 till 3 400 på några veckor.

    Han har också bytt lugnet och tryggheten i en liten folkhögskola på landet utanför Uppsala till utbytbarheten och turbulensen i Stockholms nöjessväng.

    – Vi bodde på ett elevhem mitt ute i skogen och en gång i veckan lånade vi skolans bil och åkte till Ica Maxi och Systembolaget och fyllde bilen. Annars var vi aldrig utanför skolan och skötte oss själva. Bara omställningen från att inte ha träffat någon man inte känner, till att stå mitt på Centralstationen i Stockholm var ganska konstig.


    Sju veckor har gått sedan "Idol"-cirkusen började och Calle har inte vant sig vid uppståndelsen kring programmet.

    – Det är jobbigt, skitkul och konstigt och mycket av allt. Jag har inte hunnit stanna upp och andas ut. Man lever i den här lilla bubblan.

    En bubbla som dessutom kan spricka när som helst, som den har gjort för Karolina, Camilla, Nicklas, Erika, Rabih och Eddie, men Calle har hittills känt ett stöd från tittare som har gjort honom relativt lugn.

    – Att jag inte har hängt löst än innebär att det är rätt många som har ansträngt sig och plockat upp telefonen och ringt för min skull. Det känns väldigt smickrande.

    Vardagen som "Idol"-deltagare på Hotell Clarion på Söder i Stockholm har förändrats en del under de sju veckorna.

    – Nu när vi inte är så många kvar har det blivit mer att man sitter för sig själv. Det är lite tråkigt, men går väl inte att undvika. I början var det rena studentkorridoren.

    Han skulle inte förklara förändringen med att deltagarna har blivit mer tävlingsinriktade ju färre de är.

    – Varje fredag går vi in för att sätta ihop en bra show. Vi tävlar inte mot varandra förrän vi får resultaten i slutet. Så känner jag i alla fall.


    Calle säger att han själv har förändrats väldigt mycket under "Idol"-tiden.

    – Jag är mycket säkrare på scenen. Efter sex framträdanden behöver jag inte tänka på att göra ett bra första intryck.

    Vad ser du som din styrka framför konkurrenterna?
    – Det skulle nog vara att jag är trygg i mig själv, att jag vet vad jag kan. Jag ser det redan som att jag kom femma, vilket är ganska otroligt.

    Hur ser du på konkurrensen?
    – Skulle inte något drastiskt hända vet jag vilka som står i finalen – Erik och Tove.

    Är du rädd för att åka ut?
    – Nej. Jag tror att det finns plats för mig någon annanstans i så fall.

    Men för tillfället har han inget att falla tillbaka på.

    – Jag har ingen riktig reservplan när det gäller min karriär, mer än att jag tänker satsa på musiken. I samband med det här har man fått lite gratis reklam, gratis och gratis, vi har jobbat hårt, men man har fått uppmärksamhet.

    Trots att utröstningen är "fruktansvärd", så är det på scenen han trivs.

    – Då är jag helt frånkopplad.

    Kommentarer
    Postat av: J

    ''Är du rädd för att åka ut?

    – Nej. Jag tror att det finns plats för mig någon annanstans i så fall.''



    Ja, det finns en annan plats för dig, och det är i mitt hjärta <3

    2009-12-13 @ 12:41:50

    Kommentera inlägget här:

    Namn:
    Kom ihåg mig?

    E-postadress: (publiceras ej)

    URL/Bloggadress:

    Kommentar:

    Trackback
    RSS 2.0