"Hade ångest"


”Jag jobbade hårt under Idol”, säger Calle.

”Jag jobbade hårt under Idol”, säger Calle.



Calle Kristiansson om ”Idols” baksida – och varför han beundrar Amanda Jenssen

Han är ”Idol”-skeptikern­ som hamnade på en andraplats.

Nu berättar Calle Kristiansson om sina inre prövningar under tv-resan.

–Det är många gånger som jag tyckt att det har varit jobbigt.

Det har gått lite mer än en vecka sedan kamerorna släcktes och den 21-årige trubaduren från Kristianstad har legat i. Redan i veckan släpps det ett album med solocovers från ”Idol”-säsongen.

Men trots det hårda tempot har Calle Kristiansson haft tid att börja reflektera över den gångna hösten.

– Jag funderar mycket på hur jag ska förvalta det här. Vad jag vill göra, vem jag vill vara.

Han är i ny position, det vet han. Och han är tacksam.

Var en skeptiker

Samtidigt medger han att ”Idol”-resan inte varit smärtfri.

– När jag kom in i det här var jag en skeptiker. Och det är många gånger jag tyckt att det har varit jobbigt under tiden. Jag har haft ganska mycket ångest över hela grejen faktiskt. Men jag har hela tiden funnit lugnet i att det bara handlar om bra musik.

En av de saker han haft svårt att förlika sig med är det plötsliga kändisskapet.

– Hela den här grejen med kändissverige håller jag mig gärna utanför. Det känns som att det bara är en kompiskrets i Stockholm som hela Sverige följer. Jag förstår inte grejen. Det är levande charader. Känns som ett spel.

– Ska jag vara en del av det vill jag vara en av de som faktiskt har gjort någonting. Och det vill jag göra först. Visst, jag har jobbat hårt under ”Idol” men det är mycket trams också.

I den tidigare ”Idol”-tvåan Amanda Jenssen, 21, ser han en tydlig förebild. Både i artisteri och integritet.

– Hon har tagit det hon ­hade och förvaltat det jävligt väl. Hon har gjort något värdigt av det. Det hon vill. Och nu belönas det med fem Grammis­nomineringar.

Vill vara Bruce

Känner du en press över hur du ska själv förvalta det här?

– Jag vill vara Bruce Springsteen. Och hur vi ska fixa det, det vet jag inte. Kan bli lite knepigt. Haha.

Är det ett misslyckande om du är tillbaka som trubadur om ett år?

– Det beror på vilka alternativ jag har fått längs vägen. Om någon vill att jag ska göra en eurodiscoskiva kommer jag att se det som ett bra alternativ att vara trubadur.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0